close
تبلیغات در اینترنت

زندگینامه عبیزاکانی


درباره سايت درباره سايت
عسل چت,دلنازچت,درساچت,شاتل چت,مشاورچت,نازچت,باران چت,گلچين دانلود لاین وایبر واتس اپ دانلود فریم دانلود کلش عکس بازیگران هندی ایرانی افغانی چت,ققنوس چت,مخفي چت,الکساچت,ياهوچت,بيتاچت,مسيحاچت,نارنج چت بزرگترين سايت چت روم, سورن چت , لاين چت, افتتاح چت روم, افتتاح سايت چت روم,دانلود مستقيم با چت روم, فيلترشکن چت روم, افتتاح انجمن چت روم, افتتاح تالار گفتمان چت روم, افتتاح وبلاگ چت روم, دانلود نرم افزار,دانلود بازي,دانلود ,مطالب تفريحي,تصوير,ترول,کد و ابزار,فيلم و انيميشن,فيلترشکن رايگان,پي اس دي قالب,دامنه,ثبت دامنه رايگان,اموزش ثبت دامنه,گرافيک,ورزشي ,ورزش و خبر,دانلود بازي رايگان,اندرويد,جاوا,سيس,ايفون,گوشي,اهنگ,طنز,ترول ,اموزش چت روم,شبکه مجازي چت,فيس,شرق,ساپورت,هنرپيشه,شاد, ققنوس,کلوب, اشتراک,فقط خنده,تبليغات ,سورن چت,سورن چت,سورن چت,سورن چت,توس چت ,مشهد چت,tooschat.ir,طوس چت ققنوس چت,چت روم ققنوس,ققنوس چت,چت روم ناز چت,چت ناز چت,چت ناز,چت روم ياهو,چت ياهو چت,ياهو چت,پگاه چت,چت روم پگاه چت پگاه,دل پاتوق چت,ستاره چت ,گپ ستاره چت,چت روم ستاره,چت روم فيس نما, فيس نما,فيس نما چت شبکه اجتماعي فيس نما چتروم فيسنما,چت گروپ,گروپ چت,چت روم گروپ چت, گپ گروپ,گپ گفتگو چت گروپ,چتروم گروپ,اتاق چت ايران-بيا تو گپ 98,پاتوق چت,کلوب,چت روم دنيا ,چت به چت,مختل چت,الکسا چت,چت الکسا,چتروم الکسا,چت روم الکسا چت,کتي چت,چت کتي,چت وي چت,دانلود وي چت,چت وي,وي چت روم,ورود به وي چت ويچت دوستيابي چتروم وي,راز چت,چت راز چتروم راز,رز چت,چت رز چت روم رز,چت روم دخترها،چت روم پسر ها،چت روم عاشقانه،چت روم شمالي ها،چت روم جنوبي ها,عسل چت چت عسل چت روم عسل ورود به عسل چت,چت روم دانشجويان,چت روم دختران,چت روم پسران

زندگي چت,چت روم زندگي,ورود به زندگي چت,چت زندگي س ايت سرگرمي و تفريحي,فرياد چت,چت روم فرياد,چت فرياد,ورود به چتروم فرياد,صدف چت,چتروم صدف,صدف چت روم صدف,نازگل چت,چت نازگل,چتروم نازگل چت,ناز گل چت,چت روم زن چت,چتروم زن چت ورود به زن چت ,زن چت زنان,سي تو چت,سيتو چت,ورود سي تو چت,چتروم سي تو چت,ميهن چت,ميهن باران چت,چت روم باران ,چت ميهن باران,باران چت باراني چت,ورود به ميهن باران چت,مختلط چت,چت روم مختلط چت مختلط,نيمباز چت چتروم نيم باز نيمباز چت ورود به نيمباز چت نيمباز چت,مرام چت روم مرام مرام چت,نياز چت روم نياز, چت روژين روژين چت روم روژين,صبا چت صبا چت روم,مخفي چت مخفي چتروم مخفي ورود هک کش اف کلنز


موضوعات موضوعات

بیوگرافی

اس ام اس | sms

شعر


آرشيو آرشيو

مهر 1390

شهريور 1390

مرداد 1390


جستجوگر پيشرفته سايت





زندگینامه عبیزاکانی


زندگینامه عبید زاکانی

خواجه نظام الدین (یا مجد الدین)عبید الله زاکانی قزوینی متخلص به عبید شاعر و نویسنده مشهور ایران در قرن هشتم هجری است.از وزارت و صدارت یا مقام بلندی در ردیف آن برای عبید اطلاع دقیقی در دست نیست.اما انقدر معلوم است که در دستگاه پادشاهان محترم بوده است.از آغاز زندگانیش نیز چندان اگاهی نداریم لکن چون به ارباب صدور انتساب داشت مسلما با خط وادب و فنون دبیری و دانش ها و آگاهیهای عمومی که در تمدن اسلامی روزگار او بود آشنا شده و آنها را با هنر شاعری و نویسندگی همراه داشته است.از شعر ها و اثرهای او نیز درجه ی آگاهیش از دانش های زمان و از زبان وادبیات عربی آشکار است و پیداست که بر علم نجوم وقوف داشته است.

در آغاز استیلا شاه شیخ ابو اسحاق اینجو (742-758 ه) بر شیراز عبید از عراق به فارس رفت و در آنجا اقامت گزید و از سال 746 هجری در خدمت شاه شیخ گزرانید و به مدح او و وزیر فاضلش رکن الذین عمید الملک سرگرم بود.پس از کشته شدن شاه شیخ ابو اسحاق عبید علاقه به امیر مبارزه الدین محمد مظفری نشان نداد وآن مرد ریاکار وخونریز را مدحی نگفت. بلکه چندگاهی سلطان اویس جلایری (757-777 ه ) را که در بغداد و تبریز مستقر بود در چند قصیده و یک ترکیب بند ستود و ظاهرا مدتی هم در بغداد در خدمت آن پادشاه و در مصاحبت سلطان ساوجی گذراند.

پس از آنکه امیر مبارزه الدین را پسرانش مقید و ملخوع کور و کردند و شاه شجاع (759-786 ه) به سلطنت نشست عبید از دربار اویس جلایری روی به کرمان نهاد و به دربار شاه شجاع که پادشاهی شاعر وادب دوست بود پیوست واز آن پس پیوسته شاه شجاع را مدح گفت و در سال 767 همراه او به شیراز رفت.وفات عبید به سال 771 یا 772 اتفاق افتاد.

میتوان عبید را تا یک اندازه شبیه به نویسنده ی بزرگ فرانسوی ولتر دانست.از تالیفاتی که از او باقی است میتوان دریافت که بیشتر منظور او انتقاد اوضاع زمان به زبان هزل و طیبت بوده است.مجموع اشعار جدی که از او باقی است از سه هزار بیت تجاوز نمیکند.

اقسام شعر عبید

از عبید زاکانی به نظم و نثر آثاری به یادگار مانده است.اشعار او را باید به دو قسم هزل و جد تقسیم کرد.شعرهای مطایبه آمیز عبید همه به قصد عیبجویی و عیبگویی از پندارها و کردارها و گفتارهای معاصران سروده شده و انتقادی است از مردم فاسد و عنان گسیخته زمان.نزدیک سیصد بیت از این شعرها عبارت است از : یک ترجیع بند و یک مثنوی کوتاه و چند تضمین و قطعه ها و رباعی ها.در تضمین ها بیت ها و قطعه های معروف فارسی به طریق مطایبه و گاه از طریق تمسخر و ریشخند زدن و باز نمودن ریاکاری های گذشتگان و معاصران تضمین و عنداللزوم تحریف شده و گاه نیز به استغبال از آنها شعرهای تازه ای همراه با مطایبه و طنز ابداع گردیده است،چنانکه کار عبید در این مورد شباهت بسیار به شیوه سوزنی پیدا میکند.در میان این شعرها گاه عبید از بیان کلمات رکیک مطلقا ابا و اتناعی نکرده و گویا در این مورد روش سعدی در وی تاثیر داشته و بکار بردن واژه های یاد شده را در آثار خود دور از عیب و خطا تشخیص داده است اما در میان همین شعرها قطعه ها و بیت هایی که متضمن شوخی های لطیف و خالی از واژه های رکیک باشد کم نیست و برخی از آنها در نهایت استادی و مهارت به نظم درآمده است.ظام الدین عبید زاکانی قزوینی متخلص به (عبید) از خاندان زاکانیان است که به مهاجرت به قزوین آمده و آنجا رخت اقامت افکنده ان. از آنان شعبه ای اهل علم و حدیث و معقول و منقول بوده اند و شعبه ای در شمار افاضل و ارباب صدور، و نظام الدین عبید از شعبه اخیر است. چهاره کتاب و رساله از نظم و نثر که برخی از آنها به تازی است، ریخته قلم اوست و بیشتر آنها نیز در دست است و آن یکی دو کتاب را هم که دست روزگار به ظاهر در گوشه ها از دیده نهان داشته و مایه اندوه و تلخکامی شیفتگان آثار عبید ساخته است، امید است که روزی بازی ایام به ما باز رساند.

حمد الله مستوفی در (تاریخ گزیده) که به سال 730 هجری تالیف شده است، از همشهری خود (با اشعار خوب و رسائل بی نظیر) یاد می کند و با آنکه (عبید) عمری دراز یافته است معذلک این تذکار (مستوفی) به حدود لااقل چهل سال پیش از مرگ وی باز می گردد و نشان می دهد که این مرد جستجوگر از همان آغاز جوانی و اوان زندگِ با ذهن تند و تیزبین و طبع شوخ و طنزپردازو هوش سرشار و زبان گشاده و ذوق سلیم و حسن انتخاب کلام، زشتیهای حیات و زشتکاریهای مردم زمانه را به دیده عبرت می دیده و در نمایاندن و بازگو کردن پلیدیها و عاملان نابسامانیها و انگیزندگان فتنه ها و پدید آورندگان دشواریها برای جامعه بی پروا و بیتاب بوده است چالاک به میدان نقد ناروائیها در می آمده و پیروز از تگنای زحمت گرانجانان بیرون می شده است و بدین سبب خود و خاندان و سخن و شعر و کتاب و رساله و لطیفه و نکته و جد و هزلش از همان ابتدا زبانزد مردم سخنانش تیزبین و دانشی مردان نکته جو شده است ، حتی گران طبعان نکته ناشناس و عوام ظاهربین و قشریان سالوس نیز از مطالعه و نقل سخنان وی و اظهار نظر ظاهری درباره آثارش روی برنتافته اند و به غرض با عناوین (جهنمی ) و (هجا گو) و (هزال) از او یاد کرده اند. اما حقیقت این است که طنز و هزل نقابی است بر چهره معانی باریک و مضامین بلند و موشکافیها و باریک بینی های این منتقد بزرگ در زمینه نمایاندن معایب و مفاسد زمانه و دورویی و ریا کاری و زورگوئی و بیداد و غارتگری و حق ناشناسی و تملق گویی و خوار مایگی گروهی از مردم عصر و فقر و تنگدستی و جهل و بی خبری و ناتوانی بسیاری دیگر از ابناء زمان.

شرح اینکه (عبید) در سخنان خود چند وزیر را ستوده است همچون (خواجه علاء تالدین محمد فریومدی) وزیر پسر قاضی شمس الدین محمد صائن وزیر ابواسحاق اینجو ، و یا مدح چند سلطان کرده است چون (شیخ جمال الدین ابواسحاق این جو ) و (سلطان اویس جلایر) و (شاه شجاع مظفری) از حوصله این مختصر بیرون و ذکر مدیحه ها نیز و نقدشان هم . باز بجث در تولد سرآغاز

نظام الدین عبید زاکانی قزوینی متخلص به (عبید) از خاندان زاکانیان است که به مهاجرت به قزوین آمده و آنجا رخت اقامت افکنده ان. از آنان شعبه ای اهل علم و حدیث و معقول و منقول بوده اند و شعبه ای در شمار افاضل و ارباب صدور، و نظام الدین عبید از شعبه اخیر است. چهاره کتاب و رساله از نظم و نثر که برخی از آنها به تازی است، ریخته قلم اوست و بیشتر آنها نیز در دست است و آن یکی دو کتاب را هم که دست روزگار به ظاهر در گوشه ها از دیده نهان داشته و مایه اندوه و تلخکامی شیفتگان آثار عبید ساخته است، امید است که روزی بازی ایام به ما باز رساند.

حمد الله مستوفی در (تاریخ گزیده) که به سال 730 هجری تالیف شده است، از همشهری خود (با اشعار خوب و رسائل بی نظیر) یاد می کند و با آنکه (عبید) عمری دراز یافته است معذلک این تذکار (مستوفی) به حدود لااقل چهل سال پیش از مرگ وی باز می گردد و نشان می دهد که این مرد جستجوگر از همان آغاز جوانی و اوان زندگِ با ذهن تند و تیزبین و طبع شوخ و طنزپردازو هوش سرشار و زبان گشاده و ذوق سلیم و حسن انتخاب کلام، زشتیهای حیات و زشتکاریهای مردم زمانه را به دیده عبرت می دیده و در نمایاندن و بازگو کردن پلیدیها و عاملان نابسامانیها و انگیزندگان فتنه ها و پدید آورندگان دشواریها برای جامعه بی پروا و بیتاب بوده است چالاک به میدان نقد ناروائیها در می آمده و پیروز از تگنای زحمت گرانجانان بیرون می شده است و بدین سبب خود و خاندان و سخن و شعر و کتاب و رساله و لطیفه و نکته و جد و هزلش از همان ابتدا زبانزد مردم سخنانش تیزبین و دانشی مردان نکته جو شده است ، حتی گران طبعان نکته ناشناس و عوام ظاهربین و قشریان سالوس نیز از مطالعه و نقل سخنان وی و اظهار نظر ظاهری درباره آثارش روی برنتافته اند و به غرض با عناوین (جهنمی ) و (هجا گو) و (هزال) از او یاد کرده اند. اما حقیقت این است که طنز و هزل نقابی است بر چهره معانی باریک و مضامین بلند و موشکافیها و باریک بینی های این منتقد بزرگ در زمینه نمایاندن معایب و مفاسد زمانه و دورویی و ریا کاری و زورگوئی و بیداد و غارتگری و حق ناشناسی و تملق گویی و خوار مایگی گروهی از مردم عصر و فقر و تنگدستی و جهل و بی خبری و ناتوانی بسیاری دیگر از ابناء زمان.

شرح اینکه (عبید) در سخنان خود چند وزیر را ستوده است همچون (خواجه علاء تالدین محمد فریومدی) وزیر پسر قاضی شمس الدین محمد صائن وزیر ابواسحاق اینجو ، و یا مدح چند سلطان کرده است چون (شیخ جمال الدین ابواسحاق این جو ) و (سلطان اویس جلایر) و (شاه شجاع مظفری) از حوصله این مختصر بیرون و ذکر مدیحه ها نیز و نقدشان هم . باز بحث در تولد و وفات و کیفیت زندگی و مشاغل و سفرها و معاصران و معاشران او نیز اگر در این تنگ مقال به اختصار آید گفته بسی نکته های ارزنده از دست خواهد رفت و بسیاری گوشه ها تار و گره ها ناگشوده خواهد ماند، بدین سبب تنها به ذکر این مورد بسنده می کنم که سرودن قصیده ای در مدح شاه شجاع و تهنیت فتح اصفهان که در 17 ذی الحجه سال 768 هجری قمری رخ داده است نشان می دهد که وی تا اوایل سال 769 زنده بوده است. و نیز کتابی به خط دست اوست و در 768 هجری تحریر شده و در 772 فرزندش (اسحاق) جمله ای که حکایت از انتقال آن کتاب از طریق ارث به وی می کند بر پشت ورق اول آن نوشته است ، مرگ او در میان سالهای 769 و 772 محدود می سازد ، که از میانه سال 771 را که شاهد صادق برای درگذشت او آورده و یا 772 را که (تقی الدین کاشی) متذکر شده است می توان پذیرفت.

به آثار چهارده گانه او اگر اشارتی فهرست وار بشود تا راهبر خواستاران سخنان عبید گردد اینجا کافی خواهد بود:

1ـ کلیات اشعار 2ـ مثنوی عشاق نامه 3ـ نوادر الامثال 4ـ اخلاق الاشراف 5ـ ریشنامه 6ـ صد پند 7ـ رساله تعریفات یا ده فصل 8ـ اشعار هزلیه و تضمینات 9ـ رساله دلگشا (متضمن حکایاتی به عربی و فارسی ) 10ـ مکتوبات قلندران 11ـ فالنامه بروج 12ـ فالنامه وحوش 13ـ قصیده موش و گربه 14ـ کتاب مقامات به فارسی (که مع الاسف علی العجاله در دست نیست و با توجه به سبک نویسندگی عبید قطعا یکی از نفایس نثر فارسی بوده است).

در سخن از نویسندگی و شاعری و هنرمندی و نکته گویی و لطفه پردازی و لطف طبع و تندی ذهن و سلامت ذوق و باریک اندیشی و تیزبینی این نویسنده ادیب و شاعر نام آور و منتقد بزرگ اجتماعی مرحوم (عباس اقبال آشتیانی) دانشمند کم نظیر قرن اخیر و نیز دانشمند با ذوق آقای دکتر (پرویز ناتل خانلری ) به بصیرت سخن گفته اند آن یک در مقدمه کلیات اشعار جد عبید بحثی دقیق و تحلیلی عالمانه دارد و این یک در مجله سخن مقالتی ممتع تحت عنوان (یک منتقد اجتماعی زبردست ) معرفی عبید و تحلیل افکار و کارها و بیان روش او در انتقاد جامعه کرده است که پر مغز و دقیق در شناخت این مرد بزرگ یاریگر خوانندگان و پژوهشگران است و در آن بر دو صفت بارز عبید و دو خصوصیت جالب او تکیه شده است: یکی ابتکار و نوآوری و در رساله های منثور و منظومه موش و گربه و دیگر کمال حسن ذوق او در بیان مقصود خاصه به نثر. و از این دو نظر در آن مقاله ارزش یکایک کتابهای او تحلیل شده است.

چکیده بیان نقاوه بحث این دو دانشمند در مقام ارتباط با کار ما آن است که عبید در نثر پیرو (سعدی) است اما نه پیرو مقد و دنباله رو ساده بلکه از میان نویسندگانی که در اسلوب نثر نویسی از سعدی تبعیت کرده اند و به تقلید گلستان او کتاب نوشته اند. هیچ کس مهارت و قدرت عبید را نیافته است ، چه در کار دیگران نشانه های تقلید سخت نمایان و دنباله روی کورکورانه از کار شیخ اجل بخوبی آشکار است ، در حالیکه عبید مقلد ساده نیست بلکه راز هنر سعدی را در انشاء نثر یافته و همان شیوه را با کمال استادی در نوشته های خود به کار برده است.

نکته دیگر که مایه امتیاز است آنکه رسالات عبید گذشته از مضامین باریک و اندیشه های لطیف نمونه شیواترین نثر فارسی است. در آوردن سجع و ترتیب دادن موازنه و قرینه تکلفی ندارد و لفظ را فدای معنی نمی کند.

تنها آنجا که به بیان معنی لطمه ای وارد نیاید از آوردن سجع و به کار بردن صنایع دیگر نمی پرهیزد تا عبارات شیرین و جذاب شود. بیشتر جملات و عبارات عبید خاصه در (رساله دلگشا) چنان موجز و فصیح است که هرگونه تصرف جزئی در الفاظ آن مخل فصاحت و موجب نقص معنی می شود. هر رساله عبید نقدی نو بر شیوه ای تازه و ممتاز دارد ، و به گمان من بهترین معرف کارهای وی خواندن خود آنهاست.

من از (رساله دلگشا) لطیفه ای چند که به فراخ مزاحی کشیده نمی شود برگرفته و در طی سالیان که گهگاه خاطر را فراغتی دست می داد یک به یک در رشته نظم کشیده ام و پیداست با آنکه خمیر مایه نظم من از عبید است در برابر عظمت هنر و ارجمندی اندیشه و مقام سخنوری و قدرت انشاء وی زیره و خرماست. که به کرمان و هجر برده ام. اما دو نکته مرا بر این کار دل داده و گستاخانه به نشر آن در دفتری واداشته است: یکی دست دادن توفیق در کوششی که به کار برده ام تا نظم من در قالب همان الفاظی درآید که عبید در نثر خود آورده است و همان جامه از کلام بپوشد که او بر اندام لطیف معانی خویش پوشانیده است ، تا روانی سخن منظوم و آسانی به گنجینه خاطر سپردن نظم ، از بی آبی کار من بکاهد و در خوانندگان این کلمات بهم پیوسته کششی به سوی دیگر سخنان بدیع و پر ارج و مرغوب این نکته پردازان قرن هشتم هجری پدیدار سازد، و دیگر نه سال کار مداوم در محضر استادی چون (دهخدا) و ممارست در نوشته ها و سروده های آن ظنز پرداز زبردست قرن اخیر است و خوگیری با کار مردی که خود از همان شهری بود که عبید بود و نکته گوئی و نقد و طنز در دوران اخیر با آثار منظوم و منثور او جمالی گرفت و رنگی دیگر یافت و راهی بدیع در این شیوه پدیدار ساخت ، و از همین رهگذر است که این سخنان منظم متکی بر نثر عبید را که چاشنی از کار و روش دهخدا دارد و به حقیقت خوانندگان را به بارگاه والای آن سخن پرداز دیرین راهبر است ، به موقع عظیم این نکته طراز در خور آفرین تقدیم می دارم. روان هر دو بزرگ مرد سخنشناس شاد باد.

در این دفتر هر لطیفه منظوم را به دنبال نثر عبید آورده ام تا رنگ و صفای آن گوهر های پراکنده تیرگی و بیرونقی سخنان در رشته کشیده مرا بپوشاند و دستی پیش به دیده درآمدن تنک مایگیها بدارد.

با آنکه کوششی رفت تا کلمات نظم حتی الامکان از نثر عبید گرفته شود باز خوگیری به آثار نظمی و نثری دهخدا، که کلمات متداول در زبان عامه را با لغات کهن استادانه کنار هم می نشاند و صفحه را به هر دوان مرصع می ساخت، گهگاه قلم را در به کار بردن لغات در پای صفحات آمده است تا کلمه ای بر خواننده ناروشن نماند.

عبید در قطعات منثور به مناسبت از بزرگان و مشاهیر عصر و دورانهای گذشته نامی می برد، اشارتی کوتاه به شناخت این مردمان در پای صفحات کرده ام.

برخی قطعات منظوم من با نثر عبید برابر شده است و پاره ای کوتاهتر افتاده و چند لطیفه هم اندکی درازتر از قالب نظم برآمده است، حتی یک دو قطعه که سروده سالیان پیش است بسطی بیش از معمول دارد و بیرون از حد سخن عبید است. علت آن است که آن هنگام سر پیروی از سبک (دهخدا) داشته ام و نه منظوم ساختن لطایف (عبید) که ثانیا مقصود من واقع گشت.

از کتاب (لطائف الطوائف) نیز قطعاتی سابقا با همین شیوه منظوم ساخته ام که برخی از آنها با دیگر اشعار چاپ می شود.

اگر کمترین تاثیر این دفتر آن باشد که پژوهندگان اندیشه های ژرف و نکته های باریک و سخنان لطیف پیشینیان را به مطالعه تمامی آثار (عبید) بکشاند و اندیشه و ذوق و هنر و تحلیل عقاید او راهبری کند بی شک پاداشی را که از این رهگذر چشم داشته ام ، یافته ام ، پاداش ناچیز اثری ، با شکسته بسته قلمی.



ارسال شده در : دوشنبه 31 مرداد 1390 - توسط : عسل چت,دلنازچت,درساچت,شاتل چت,مشاورچت,نازچت,باران چت,گل
بازديد : 190 بار دسته بندي : بیوگرافی نظر دهيد! [ ]

مرتبط باموضوع :



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • دانلود پایان نامه ارشد رشته حقوق

    پایان نامه مدیریت آموزشی

    خرید جم کلش رویال

    خرید جم کلش

    فروشگاه اینترنتی لباس

    طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت

    دانلود آهنگ جدید شادمهر

    صرافی ایرانی

    دانلود مقاله فارسی

    دانلود مقاله فارسی

    دانلود مقاله فارسی

    طراحی سایت

    ثبت آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود فیلم

    درج آگهی رایگان

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خريد لباس مردانه و بچه گانه

    دانلود آهنگ جدید

    فراسیون

    تشک طبی

    تراکتور کمباین نیوهلند

    خرید اینترنتی لباس مردانه

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    آموزش زبان












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95